Sunday 5 April 2020

Effecitve use of social media by scientific community / Советы по эффективному использованию социальных сетей научными сотрудниками



Coronavirus lockdown is a perfect time for self-development of PhD students. Therefore, I decided to work through my notes from past meetings. The transferable skill workshop (https://won.astonphotonics.uk/transferable-skills-workshop-1), which took place on February 27-28, 2020 was one of the most valuable among them. There I enjoyed two-days intensive training in how to present my research and myself to future employers and for the broader society.

Despite the majority of lectures were exciting and highly useful, the lecture on the effective use of social media for scientific audiences, given by Dr Annmarie Hanlon (https://twitter.com/annmariehanlon), to my mind was one of the most interesting to the general scientific community. Therefore, I decided to bring several highlights out of it, which I considered to be the most useful.

First, the lecturer advised having a consistent profile on all your social media. The name, the photo and the background image (e.g on Twitter and LinkedIn) should be the same to highlight that all these pages attribute to the same person.

Second, it was advised to put in your social media and especially in the email letter signature the links to your personal profiles in specialized resources like Google Scholar, ResearchGate to make it easier for people interested in your research to find you.

Third, the lecturer suggested, when sharing any materials (slides, papers, code) to a broad group of people, not to send the material itself but upload it to some repository (e.g. ResearchGate for articles, SlideShare for slides and GitHub for code) and send the link to the repo to the recipient. This way one can make that the number of downloads counted and clearly indicated, by thus showing the importance of the published stuff. Besides, search engines may add the published link to search results, which would increase attention to the material and so to its author even more.

Forth, to increase the attention to Twitter, Dr Hanlon advised us to use hashtags instead of words in tweets (e.g #telecommunications instead of telecommunications) and add general tags #phd, #research. This should make the twitter visible to people using hashtags to find some info on the topic. Another way to bring attention is to engage in twitter with top accounts in the field - comment their tweets, repost their content with the hope to gain some of their audience.

Last, but not the least, the lecturer advised to use Twitter mostly for the professional discussions and to avoid troll-invoking “RSVP” topics: Religion, Sex, Violence, Politics if they don’t touch the domain of the professional expertise (e.g. supposed gov't decision to nationalize telecoms in my case). Notably, Dr Hanlon advised against having a separate personal account for RSVP content on two grounds. First, one may spill the content from the personal account into a professional one. Second, at the later stages of career, when you may become say a professor or a CTO, your personal account may be attributed to your professional one causing a transfer of possible negative attention from one to another.

I hope you find this advice valuable, as it did I. Wish you bright and fulfilling future and present!





Версия на русском языке.

Коронавирусный карантин - пожалуй, идеальное время для саморазвития аспирантов. Лично я решил проработать свои записи прошлых встреч. Семинар по навыкам коммуникации (https://won.astonphotonics.uk/transferable-skills-workshop-1/), который прошёл 27-28 февраля 2020 года, был одним из самых ценных среди них. В течение двух дней интенсива меня учили тому, как эффективно представлять себя и свои исследования будущим работодателям и обществу в целом.

Хотя большинство лекций были захватывающими и очень полезными, лекция об эффективных способах использовании социальных сетей учёными, прочитанная доктором Аннмари Ханлон (https://twitter.com/annmariehanlon), на мой взгляд, была одной из самых интересных для широкого круга научных сотрудников. Поэтому я решил привести несколько основных тезисов лекции, которые показались мне наиболее важными.

Во-первых, лектор посоветовал иметь одинаковый профиль во всех социальных сетях. Имя, фотография и фоновое изображение (например, в Twitter и LinkedIn) должны быть одними и теми же, чтобы подчеркнуть, что все эти страницы принадлежат одному человеку.

Во-вторых, было рекомендовано разместить в своих социальных сетях и, особенно, в подписи к письму по электронной почте ссылки на личные профили в специализированных ресурсах, таких как Google Scholar, ResearchGate, чтобы люди, заинтересованные в ваших исследованиях, могли легче найти вас.

В-третьих, при необходимости распространить какой-либо материал (слайдами, научными статьями, кодом) лектор предложил не отправлять сам материал, а загружать его в какой-либо репозиторий (например, ResearchGate для статей, SlideShare для слайдов и GitHub для код) и отправьте ссылку на него получателю. Таким образом, вы организуете подсчёт и демонстрацию числа загрузок материала, что продемонстрирует популярность опубликованных материалов. Кроме того, поисковые сисетмы могут добвать опубликованный материал в свою поисковую выдачу, что еще больше повысит внимание к материалу и, следовательно, к его автору.

В-четвертых, чтобы привлечь внимание к Twitter аккаунты, доктор Хэнлон посоветовала использовать хештеги вместо слов в твитах (например, #telecommunications вместо телекоммуникации) и добавить общие теги #phd, #research. Это делает твиттер видимым для людей ищущих информацию по теме с помощью хэштегов. Еще один способ привлечь к себе внимание - это взаимодействовать с ведущими твиттер-аккаунтами в интереующей области - комментировать их твиты и репостить их контент в надежде завоевать часть их аудитории.

Наконец, но не в последнюю очередь, лектор посоветовал использовать Twitter в основном для профессиональных дискуссий и избегать ряд тем призывающих троллей: религию, секс, насилие, политика, если они не касаются области профессиональной экспертизы (например, в моём случае, решение правительства о национализировать телекоммуникационной индустрии). Более того, лектор не рекомендовала заводить отдельную личную учетную запись для этих тем по двум причинам. Во-первых, можно случайно опубликовать контент для личного аккаунта в профессиональном. Во-вторых, на более поздних этапах карьеры, когда вы можете стать, скажем, профессором или техническим директором, ваш личный аккаунт может быть соотнесён с вашим профессиональному аккаунтом, что приведет к передаче негативного внимания от одного к другому.

Я надеюсь, что приведённые совету покажутся вам ценными, как и мне. Желаю яркого и успешного будущего и настоящего!

My lockdown experiences

 Recently, I got asked to fill a questionnaire about my experience during COVID lockdown. I feel that my answers may be of interest to a gen...